Black friday

Steeds meer winkels doen mee aan Black Friday

Toen Black Friday overwaaide naar Europa was de interesse niet groot. Bijna geen enkele grote winkel wilde meedoen aan het evenement. Maar mede doordat een aantal grote Amerikaanse bedrijven in Europa erg succesvol waren steeg de animo. Inmiddels is het festijn bijna net zo populair als in de Verenigde Staten.

Al moet wel worden gezegd dat de aanbiedingen in Europa minder spectaculair zijn. Het aantal producten dat tijdens Black Friday 2023 verkocht wordt zal naar verwachting ongekend hoog zijn. Daardoor is het voor consumenten lastig om de beste aanbieding te vinden van de door hen gezochte artikelen.

De beste deal vinden

Alle artikelen die tijdens Black Friday zijn afgeprijsd worden door meer dan één winkel in de aanbieding gedaan. Vooral populaire artikelen, zoals smartphones, laptops, oortjes, speakers en accessoires voor de liefhebbers van games worden op meer dan één plek aangeboden. Als consument kun je ervoor kiezen om al die winkels zelf te controleren op de aanbiedingen. Op die manier kun je de beste Black Friday Deals vinden. Het is echter veel gemakkelijker om gebruik te maken van een platform. Dat verzamelt per product alle deals van winkels en zet ze keurig voor je op een rij.

Geschiedenis

Black Friday is ontstaan in de Verenigde Staten. Het is een initiatief van winkeliers in economisch slechte tijden. Door consumenten met kortingen naar de winkels te lokken lukte het om hun omzet te laten stijgen. Black Friday is gekoppeld aan de start van het seizoen waarin de aankopen voor de feestdagen worden gedaan. Dat is op de eerste vrijdag na de viering van Thanksgiving, op de laatste donderdag van november. In 2023 valt Black Friday op 24 november. In Amerika vindt Black Friday in de winkels plaats. In Europa is het een online evenement.